Rabu, 22 Julai 2015

cerita seorang kawan

Assalamualaikum w.b.t

ade sorg kawan, yang datang kepada aku untuk berkongsi kisahnya. mungkin die sekadar nak bertanya macam mane aku lalui hidup aku tempoh hari. macam mane aku boleh jadi sekuat ini. aku cume cakap kt die, hidup kita lain-lain. aturan lain-lain. ujian lain-lain. kekuatan kita berbeza. cara kita berbeza. DAN cerita kita berbeza.

memandangkan takde satu pon perkara diatas yang SAMA, tak mungkin aku boleh motivate die untuk jadi kuat mcm yang die nmpk dalam diri aku.

mule2 aku kesian dgn kisahnya. aku entah macam mane cube motivate in general. tanpa aku selitkan pon pengalaman yang aku dah lalui. sangat sukar nk motivate die. memandangkan die masih rendam diri die dalam kesengsaraan. aku  ni bukan la bagus sgt nk motivate. sikit2 tu boleh la lgi. tapi kalau dah banyak sgt aku kne sogok tanpa die ade usaha nk tinggalkan kesengsaraan tu, silap2 hari bulan aku dipersalahkan dikemudian hari.

mendengar ceritanya, aku cuba menenangkan dirinya. walau kadang2 sampai aku sendiri pon tak tenang. kan aku dah cakap, aku ni bukan la kuat sgt. silap2 aku ni migraine dek terlalu mikir mslh org. masalah ringan2 ni aku takde la kisah sgt. tapi yg berat2 soal hidup mati cerai berai ni.

sampai satu ketika, aku just nasihat, jgn terlalu mikir masalah, ko ade hidup yang mesti diteruskan. anak2 ko. pasal laki ko tu, Allah....pinjaman saje. kan aku ckp aku motivate general kan. kasih sayang itu pinjaman. suami pinjaman. itu pinjaman. ini pinjaman. tgk!! aku sendiri rase awkward sebab bende2 mcm ni selalunye aku tak share. just monolog dalam hati je. sbb pujuk hati sendiri. tapi ni aku kne pujuk hati die. oh my God.

so, aku ingt lps dri aku tarbiah sikit tu, ade la perubahan.

TAK ADE!

masih lgi mcm sblom ni, masih lagi  mengharap laki die syg die. masih lagi hidup mcm dulu.
aku tny dh g kaunseling ke? dah. laki die je belum.

oklah. aku takde niat nk amik tau kisah die. tapi tapi tapi..... sebab aku fikir die kawan. die pon dtg kt aku kan.

bagi aku, kalau dah tau tak boleh hidup mcm tu lgi, kenape masih disitu????

ko dah tau ko sakit hati ngadap muke die hari2, kenapa ko kat situ lgi???

ko nk memenangi hati laki ko balik, tapi ape je usaha ko utk capai objektif tu???

ko nk mintak laki ko adil, dengan ko dengan yang sane, tapi ape usaha2 korang???

silap2 jadi medan dosa pulak.

move on....please la move on... aku tau memang amik masa sikit.

SABAR...


Tiada ulasan: