Khamis, 22 Oktober 2015

monolog

Assalamualaikum w.b.t

aku selalu tegur kakak cleaner ofis aku. ye la kadang die tegur aku dulu..
soalan biase dah mkn ke belom..tu jela..
jarang bersembang hal lain. tak penah.

ade la sehari tu, aku mkn keropok. tak sempat habes. aku staple balik haha. esok boleh makan lagi.
esoknye, aku makan kopok tu lagi. pon tak leh habes.
dan aku tak perasan aku tak staple.

esoknye, aku tak check elok lagi ke x, kopok tu aku buang dalam tong sampah. selalunye tong sampah aku ni mmg clear. takde barang2 lain. dah nak dekat tengah hari tu, kakak cleaner tu masuk bersihkan bilik aku lagi. 

kakak tu bagitau,

"tadi saya ambil keropok puan."

"keropok?? keropok mane??"

"ituuuu, puan buang dalam tong sampah. elok lagi saya kira."

oh man....jantung macam kene tikam. tikaman bertubi2.errrrrkkkk mati.

oh..ye ke kak?? tak pelah..

aku sebenarnye tak tau nak ckp ape kat kakak tu.
cuma aku selalu rasa ditarbiah dgn perkara2 yg mcm tu. 
aku rase keropok tu dah tak elok. tapi akak tu rase die blh mkn lgi keropok tu.

mcm jugak dalam hidup kita, kita rase kite dah tak perlukan pon sesuatu tu
tapi betapa orang lain mengharap sesuatu yng kite ade tu agar menjadi milik mereka. 
ni untuk konteks yg lebih luas dan subjective.

bende kecik je.keropok. tapi aku rase bersalah.
ye. bersalah la. mcm tersedar. 
yela, masa tak  lapar, tak rase nk kunyah bende, bnde yang masih blh makan, aku buang.
cube kalau dah tkde pilihan, silap2 dengan plastik2 kopok tu skali aku makan. 

haiyoo..sedar la diri ella.. tarbiah2  halus tu dtg..
walau pon tarbiah atas perkara kecil, tapi aku percaya, untuk perkara yg lebih besar pon same je.

kau rasa kau dah tak perlukan lagi sesuatu dalam hidup kau
lalu kau buang
tapi tolong jangan lupa
Allah insyaAllah akan uji
sebab yakin sangat kite ni tak perlukan sesuatu
ingatan untuk diri sendiri juge...

banyak kali la aku ingatkan diri sendiri
setiap yang datang adalah ujian
nampak macam ustazah bedah je kan bile ckp mcm ni *betulkan tudung*

maka bersyukurlah...
semoga hati kita terus lapang menerima ujian Allah.
tak semua bende berbaloi untuk kita luahkan
tapi percayalah, Allah tau apa yang kita rasa.


Tiada ulasan: