Selasa, 27 Oktober 2015

Asuhan

Assalamualaikum w.b.t

sorry semalam busy
arini ingat nak update sikit pasal semalam

semalam ade sesi interview kemasukan
aku interviewer
nk interview pelajar
untuk masuk asrama dot dot dot

aku belum pernah jadi interviewer..
selalu jadi interviewee je haha
so smlm dah pon berlaku sesi tu

group aku dalam 30 orang
ape  yang aku nak simpulkan di hujung waktu2 interview tu
aku rasa nak balik rumah tiap hari peluk anak2
kalau boleh aku tarbiah sorang parents tu
aku tarbiah dah
tapi masalahnye aku pon masih gagal
masih gagal nak jaga ank2
masih gagal nak letak anak2 bawah jagaan aku sepenuhnya.
so takkan la aku nak tarbiah parents ni suh buat cmtu
aku bukan takot kalau dorg pulangkan paku keras kat aku
tapi aku nak tegur tu biarlah bile aku dah buat sesuatu tu
jangan kau tau nk tegur orang
nak sound orang
tapi kau sendiri tu tak buat pon. 
so aku tak nak macam tu.

aku tak nafi most family yang datang untuk masukkan anak dorg ke asrama tu memang family yang susah. aku boleh kategorikan sebagai sangat daif pon ade setelah aku kira had kifayahnya.
sangat daif ni memang tak cukup. 

dalam erti kata lain dorg terpaksa hantar sebab nak ringankan beban dorg sedikit sebanyak. 
tapi kesian. sangat kesian.sebab parents dorang berharap kemasukan anak dorang ke asrama ni akan mengubah kelakuan anak2 dorang sekaligus mengubah nasib keluarga.

soalnya, berapa ramai ank2 sekarang yang bersedia menerima perubahan ni?
dan berapa ramai pulak parents yang hanya menyerahkan tugas mengubah anak mereka ni bulat2 kepada pihak ketiga????

bila pihak ketiga didapati gagal, terus menyalahkan?

apa yang aku boleh simpulkan dan matikan cakap2 halus adalah

ÁSUHAN DARI KECIL ITU YANG PALING UTAMA'

aku, walau pon aku belum baik lagi, tapi benda2 macam tu adalah fitrah.
kalau kita tak ajar anak, sampai bila2 pon anak2 takkan tahu dan faham.
kena ajar. jangan harapkan pihak ketiga dan jangan hanya tahu menyalahkan.
kalau kita dah tau kita ta baik, kita nak anak kita jadi tak baik jugak ke???

apa2 pon, aku berdoa sangat2 anak2 kita sentiasa diberi hidayah disepanjang hidup mereka. Allahu.



Tiada ulasan: