Isnin, 12 Oktober 2015

JANGAN PETIK HARAPAN ORANG

Assalamualaikum w.b.t

aku kadang2 kan..kalau boleh taknak pon petik2 harapan ni. sebab aku takot sangat aku tak boleh nk tunaikan. ni maksud aku harapan yang kecik2..bukan harapan yang beso2. harapan yang beso2..aku simpan la diam2. tapi semua harapan aku beso. cane??

contohnye la paling senang..ok lah sebelum tu aku maksudkan harapan ni lebih kepada janji. yelah kau berjanji yang vavavomm pastu ko ingat org yg dengar tu menganga je ke? mesti mengharap kan??

CONTOH : janji dengan mak. mak, bln depan insyaAllah org belikan dapur. connnnntohhhh..
yang mak kite mesti la rase berbunga-bunga hati kan dengar kite cakap macam tu. pastu mula la mak kite mengharap..wahhh yeayy dapat dapur baru anak aku beli. sok die balik kg blh masak kan lauk fav die. dan2 tu mak kite tadah tangan doakan agar rezeki kite akan bertambah-tambah murah. 
*sedih terharu*

kite janji kan dapur tu sebab kite tau kan mak kite mmg nak sangat dapur. kalau dalam wishlist tu, dapur tu yang nombor satu la mak kite letak. aku rase kalaukite janji bagi bende lain, mesti hati mak kite tak seteruja sebagaimana mak kite akan terima dapur tu nanti. ni name nye mak kite mmg tengah mengharap. agak2 berdosa tak rase bile kite tak dapat pulak nk belikan tapi kite dah janji?
kalau tak rse berdosa pon paling tidak kite mesti rase bersalah kan?? ke tak rse pon semua tu?

jangan la..tak baik la musnahkan harapan org..sedangkan kau tahu mmg die nak sgt sesuatu tu. maybe kau tak tahu macam mane perasaan nye bile harapan ko tu penuh di dada. dan jangan la sengaja tangguh2..kesian sgt kat org wey... kite tak tau kalau2 org tu memang memerlukan sesuatu tu. 
dapur mak kau tu dah uzur, mak nk dapur baru sbb nanti kau balik blh mak kau masak kan sesedap tuk kau..

yes aku tau...kadang2 bende ni berkait jugak dengan rezeki kite pulak kan..kalau kite berjanji sekadar nak sedapkan ati, baik tak usah la berjanji.. senang...kau nanti takde la rase bersalah..dan orang yang kau janjikan tu pon tak mengharap. 

macam kes mak kau yang nak dapur tu kan, die petik sekali je, kau cakap bulan depan...tapi sementara nunggu bulan depan tu, ko kemain beli itu ini...kalau kau kumpul2..dah boleh belikan mak kau 3 bijik dapur. permintaan mak kau tu berapa la sgt wey..nak banding dengan doa2 yang mak kau akan kirim tuk kau tu. *sedih sangat*

satu je la aku nk pesan...

pleaseeeeeeeee....jangan mudah sangat nak berjanji dan pentingkan diri sendiri. 
kite tak tau takat mane hati kite bile terlalu mengharap dan berpegang pada janji orang.
kau singkirkan harapan orang...tak ape lah..tapi..pleaseeeee ingat jugak ye...doakan la same org yang kau musnahkan harapannya tu...

ni open..tak kisah la siapa manusia tu...selain dari mak kite pon boleh. 
bagi aku, nak berjanji tu boleh tapi jgn mudah sgt. lagi best kalau tetibe kite buat surprise ke kan. contoh kite tau mak mmg nak sgt dapur baru, kite diam2 aim dan janji dalam hati. yup! dalam hati sudah la..at least kite bersalah kt diri sendri..dan mak kite takde la berbunga-bunga harapan. 

cube tanamkan suke nak bagi surprise tuu..daripada nak janji semata nak sedapkan hati tak tentu pasal...cer bayangkan kite belikan je dapur baru tu..balik kampung taddaaaaa..!!!

nah mak, kite belikan mak dapur ni...

mak kite pon..eh eh ape ni...buat ape la susah2 belikan....sengih2...

happy tak kite???

 masya Allah....

eleh...mak pon...macam la kite tak tau mmg mak nak sgt kan dapur tu...keh keh.

so, happy tak??? 

tak rugi pon nk menggembirakan hati orang lain. jangan SELFISH. 
kite dah janji pastu kite biar.
jangan la mcm ni...tak baik...kesian tau...
JANGAN RASA RUGI NAK BUAT BAIK.

SEKIAN. 

p/s: tolong fikir

Tiada ulasan: